Rudyard Kipling: Den gamle Vej


Rudyard Kipling: The Long Trail (1892) På dansk v/ Valdemar Rørdam.

Uddrag af digt om udlængsel og sømandsliv på sejlskibenes tid. Nyhed i samlingen af Stjernedigte.


VIII

O, en lysende tropisk nat, når luftens glød er mat,
Og morilden flammer i kølens spor,
Og den støtte stævn snøfter gennem de stjernesåede kløfter,
Hvor en flygtende ild-hval for!
Hendes tove er stramme af dug, min ven
Og hun skaller af solens brand –
For nu gynger vi ned ad den gamle vej, vor egen vej, vor verdensvej;
Vi synker i syd på den lange vej – så lad det gå, som det kan.


IX

Og hun raver som i en reel de sidste hundrede mil
Gennem bølgernes brag og sprøjt,
For nu vejrer hun sin havn i den drønende brændings favn –
Sydkorset rider højt!
De stjerner, der faldt, står op, min ven
Og tænder det blå i brand!
De har ført os før, ad den gamle vej, vor egen vej, vor verdensvej;
Guds funklende fyr ved den lange vej – så lad det gå, som det kan.

 

 

Guide til Guldhornene

 

I 1802 stjal en falskmøntner de to store jernalder-guldhorn fra statens Kunstkammer og smeltede dem om i sit køkken. Denne forbrydelse gav motivet til Adam Oehlenschlägers digt "Guldhornene" (Digte 1803)

Inspirationen kom fra filosoffen Heinrich Steffens. Han var i København på udkig efter ansættelse ved universitetet, sprængfuld af nye ideer fra den tyske romantiks intellektuelle centre. Oehlenschläger og Steffens havde en lang natlig samtale, og om morgenen gik førstnævnte hjem og skrev sit program for den romantiske bevægelse, i ét hug.

Didaktik: Tillid som dannelses-kategori

 

Indledning

Hvad er en "dannelses-kategori"?

Debatterne om dannelsens og undervisningens idealer, indhold, mål og midler er ældgamle og enormt omfattende. De skal ikke repeteres her, ej heller 1900-tallets pædagogiske debat om "kategorial dannelse".

Kunst: Postmodernisme

 

Noter til Perry Anderson: The Orgins of Postmodernism. (1998)

Emnet er den amerikanske kulturkritiker Fredrick Jamesons analyse af postmodernisme.

Jamesons begrebsdannelse tager udgangspunkt i analyser af postmoderne arkitektur. Analysefeltet bredes derefter ud til samfundsfænomenet postmodernitet / "Den postmoderne tilstand".

Det følgende er mit sammendrag – af Andersons sammendrag!

 

Hvorfor opstår postmodernisme?

Postmodernismen er forankret i objektive ændringer i kapitalens økonomiske orden.

Arkitektur: Katedralen på Bispebjerget

 

Vi stiger af på Emdrup station og ser Grundtvigs Kirke rejse sig over hustagene. Den imponerer ikke med spir eller anden staffage, men nær ved mærkes en udstråling af tyngde. En gennemsnitlig dansk landsbykirke forstørret op tre – fire gange.

Kolossen er monument over N.F.S. Grundtvig og statusmarkør for den folkelige bevægelse, han initierede. Dens seks millioner teglsten giver ligegodt solid sangbund for troen.

Man mindes uvilkårligt linjerne: ”Vi er ikke skabte til højhed og blæst/ Ved jorden at blive, det tjener os bedst.”

Og så alligevel.

Mark Twain: Sydkorset


Mark Twain: Following the Equator (1897) Kapitel 5 v/ EKS

Beretning fra en oplæsnings-turné Jorden rundt i 1895. I uddraget er Twain på vej over Stillehavet til Australien. Rejsen gik senere til New Zealand, hvis flag jo også prydes af Sydkorset. Nyhed i samlingen af Stjernedigte.

 

Vi sejler støt sydover og bevæger os længere og længere ned under Jordens struttende mave.

I aftes så vi Karlsvognen og Nordstjernen synke under horisonten og forsvinde fra vores verden.

Nej, ikke "vi", men "de". De så det - nogen så det - og fortalte mig om det. Men jeg var ikke interesseret og  er under alle omstændigheder træt af de kendte stjerner. Jeg mener, de er gode nok, men man har ikke altid lyst til at have dem hængende omkring.

Det eneste der optog mig var Sydkorset. Jeg havde aldrig set det. Jeg havde hørt om det hele livet, og brændte naturligvis efter at se det. Intet andet stjernebillede har affødt så megen snak. Hvis man skal dømme efter al den omtale Sydkorset har fået, så kunne jeg forestille mig, at det havde brug for en himmel helt for sig selv. Men det var en fejltagelse.

Vi så Sydkorset i nat, og det er ikke stort. Hverken stort eller særlig klart. Men det var tæt ved horisonten, og vil formentlig blive klarere, når det kommer højere op på himlen.

Det er et meget originalt navn, for det ligner et kors på den måde et kors ville se ud, hvis det lignede noget helt andet. Beskrivelsen beskriver ingenting, den er for vag, for almindelig, for ubestemt. På en måde ligner det et meget medtaget kors, eller et som hverken er ordentlig tegnet eller formet. Det er langt, med en lille tværbjælke ude af vinkel med hovedbjælken.

Sydkorset består af fire store stjerner og én lille. Den lille stjerne er skævt anbragt og ødelægger formen endnu mere. Den skulle have været anbragt der hvor de to bjælker mødes. Hvis ikke man tegner en imaginær linje fra stjerne til stjerne, så ligner det ikke et kors - eller noget som helst andet.

Man må bevidst overse den lille stjerne og udelukke den fra kombinationen, for den forstyrrer det hele. Hvis man gør det, så kan man forestille sig et vanskabt kors eller en slags skæv drage, eller en dårligt tømret kiste.

Stjernebilleder har altid været besværlige at navngive. Hvis man giver et af dem et smukt navn, vil det aldrig leve op til det. Det vil altid fortsætte med ikke at minde om den ting, det har fået navn efter. For at tilfredsstille offentligheden er man nødt til at opgive det smukke navn og give stjernebilledet et fornuftigt navn, et ordentligt beskrivende ét.

Jeg ville bestemt ikke ændre Sydkorsets navn til Sydkisten, nej, jeg ville kalde det for Syddragen, thi drager hører til deroppe i den almindelige tomhed, men det gør kister og kors og Karls-vogne ikke.

Om ikke så længe - jeg ved ikke hvor længe - vil kloden tilhøre de engelsktalende folkeslag og det vil himlen selvfølgelig også. Da vil stjernebillederne blive omorganiserede og pudset op og få nye navne.

Jeg formoder de fleste af dem kommer til at hedde noget med Victoria.

Men dette her stjernebillede vil engang sejle under navnet "Syddragen". Hvis ikke, så bør det tages ud af rutefart.

Digt: Stenen skipper Sisyfos


JEG ER TRÆT AF AT TRILLE NED AF BJERGET

IGEN OG IGEN OG IGEN

NU

ER DET FANDEN TA MIG TID TIL EN TUR I VANDET

BAGEFTER VIL JEG DASE TUSIND ÅR PÅ STRANDPROMENADEN

DRØMME DAGENES DRØMME OVER ET GLAS HVIDVIN MED FYRRENÅLEDUFT

Historie: Heden tur - retur


Jeg kører en sommertur ad den lige vej mellem Aulum og Videbæk. Af og til overhaler håndværkere i tunge kassevogne. Våde skyer.

Jeg er kommet for at se kartoflerne blomstre lysviolet og vandkanoner som fontæner over kornmarker mellem kilometerlange læbælter af vindslidte grantræer. Lilla gederams danner pyntebånd på markernes grønne duge.  

Herude krattede nogle få hedebønder engang et magert liv ud af jorden.

Folkevise: Som stjernerne på himlens blå


Som stjernerne på himlen blå
de parres par om par
og så skal både du og jeg
spadsere her på denne vej
på vores bryllupsdag.

Kan du huske, hvad du loved’ mig
dengang vi sad ved strand ?
Du loved’ du ville være min ven,
men du ville bare narre mig,
det må jeg tro om dig.

Nu er jeg som det vilde får
der udi marken går.
For jeg har hverken far eller mor
eller nogen ven på denne jord,
der trøster mig et ord.

Af karle er der ganske få,
der har et stadigt sind.
Så tænker de: Lad dem bare gå.
Sådan er karles sind.

Nu slutter jeg min lille sang,
for visen må ej bliv lang.
Farvel, farvel min lille ven.
Vi mødes nok engang igen
på Herrens store dag.

 

Nyhed i samlingen af Stjernedigte. 

https://internetdidaktik.dk/advertissement-om-stjernedigte

https://internetdidaktik.dk/notitser

Kilde:

https://spillefolk.dk/nodesamling/visnode.php?key=fa-kanduhuske 

Fejl i editor giver nedenstående uønskede links. Vi arbejder på sagen. 

 

Verlaine: Clair de lune

 

Paul Verlaine (1844 - 1896): Clair de lune. Prosaversioner v/ EKS og William Rees.

 

Clair de lune

Votre âme est un paysage choisi

Que vont charmant masques et bergamasques

Jouant du luth et dansant et quasi

Tristes sous leurs déguisements fantasiques.

 

Tout en chantant sur le mode mineur

L'amour vainqueur et la vie opportune,

Ils n'ont pas l'air de croire à leur bonheur

Et leur chanson se mêle au clair de lune,

 

Sider

Abonnér på Internetdidaktik- Erik Kruse Sørensens essays RSS