Læring


"The Facebook Experiment" - en kritik

"Institut for Lykkeforskning" meddelte ved juletid 2016, i samarbejde med Sociologisk Institut KU, at resultaterne af instituttets studie, "The Facebook Experiment", nu er offentliggjort i et videnskabeligt tidsskrift. Eksperimentet blev udført i 2015 og påviste sammenfald mellem brugen af Facebook og brugernes livskvalitet. Tidsskriftsartiklen redegør for "casual evidence", der herved fremskaffedes; formentlig i betydningen uformel, ikke forpligtende, ikke repræsentativ evidens. Der er også publiceret en lettere tilgængelig fremstilling af forsøgets resultater.

 

Stilladsering

OM BEGREBET STILLADSERING

Begrebet diskuteres første gang i en artikel fra 1976. 1) 

Stilladsering bør ifølge forfatterne ikke opfattes som en opskrift på ”hvordan man gør” i undervisning, men som en måde at beskrive børns problemløsningsstrategier på – i fællesskab med voksne; ikke som et ”undervisningsværktøj”, men som en måde at reflektere over undervisningen:

Spor af en social software

I det følgende undersøges holdninger til anvendelsen af it blandt lærere og elever på Midtsjællands Gymnasium. [1] [2]

Analysen af læreres og elevers holdninger tager udgangspunkt i fem antagelser:

1) Skolekulturen omkring anvendelsen af it kan betragtes som en social software.

2) Der foregår en digital opdeling mellem elever og lærere, samt indbyrdes i de to grupper.

Spor af en social software - PDF-version

It-kulturer på Midtsjællands Gymnasium

Tryk herunder for at læse PDF-udgaven.

Gensyn med kometen

Som barn tager man tingene for givet. Hvad de jo også er, for mennesket bliver om ikke kastet, så i hvert fald sat i verden.  En nyfødt ved ikke, at der findes noget bagved tingene og begivenhederne. Alt er bare som det er. Årsagsløst og ren overflade.

Udenfor - indenfor

Ph.d. Masseuddannelse. Med kærlig hilsen.

For en time siden gik solen ned i et bål af farver. Nu er jeg tilbage på parkeringpladsen, neden for diget hvor Albuen begynder, den lange sandodde som skiller Nakskov Fjord og Langelandsbæltet, helt trætgået efter en lang tur. Bilen er dækket af en lys salthinde fra brændingstågen.

At få magt med it

En it-debat til eftersyn

HVORDAN MAN TÆMMER TEKNIK

De seneste femten års indførelse af informationsteknik i danske gymnasier har sat gang i adskillige forskningsprojekter. Og der er fart på!  Rapport følger efter rapport, it-kursus efter it-kursus, og man får knap sat sig ned for at læse den nyeste bog om it-didaktik, før en sælger ringer og tilbyder én projektorer og programmer, som er nyere end de nyeste og smartere end de smarteste. Er det den tekniske udvikling som styrer den pædagogiske og didaktiske samtale?

Stålormen

Lille lærestykke om gren-teknologi og sten-teknologi

STÅLORMEN

FACEBOOK I GYMNASIET

Et eftersyn af en social maskine

Erik Kruse Sørensen

FACEBOOK I GYMNASIET


Et kritisk eftersyn af en social maskine



Det er ingen nyhed at gymnasieelever i rigt mål bruger sociale netværkstjenester i skoletiden og, hvis de kan komme til det, i undervisningstiden. Men måske er det en ny vinkel på sagen, at der foregår en stilfærdig privatisering af undervisningstiden, samtidig med den knap så stilfærdige frisættelse af elevernes opmærksomhed. Vi tillader os her at være rigtig kedeligt skeptiske overfor nogle følger af it i gymnasiet.   


TEKNOLOGI OG ULYKKER

Videns-vaner i gymnasiet

Hvordan bruger gymnasieelever nettet?

Erik holdt et foredrag. Klik på billedet for at starte videoen. Den varer 1 time og åbner i et nyt faneblad.