Historie


Topografisk beskrivelse af Militærvej 22

 

Gartnere dyrker grøntsager, blomster og frugt. Bønder tager sig af korn, majs og roer.

Romanforfattere kører palle efter palle med tykke bøger ind i varehusene. De handler meget ofte om kærlighed, krig og mord.

Digtere sælger små bøger fra boder ved vejen. De handler om alt muligt, om barndommens træer, om jord, luft, ild og vand.

Finder man på en markvandring et par blomster, som vækker et fiber i éns hjerte, er det belønning nok for ulejligheden.

Mælketuren i Kildemarkskvarteret (1943)

"Fandens, tyskere". Mælkemand Larsen bander stille og indædt, da vi i skridtgang nærmer os den tyske patrulje, som har stillet sig på tværs af Rampen foran Sparekassen. Deres "Prærievogn" holder ved kiosken "Irma" og butikken ser meget lukket ud. På hjørnet af Adelsvej står  "Dueklipperen" som en hvid skygge i vinduet til sin salon. Lige nu har han ingen at snakke due-totalisator med, og han tænker nok mest på, hvornår den tyske patrulje kører videre. I butikkerne overfor er der heller ingen kunder, hverken hos købmand Jensen, eller i grøntforetningen "Expres".

Europas store rigdom

Hvornår begyndte bytteøkonomien? Hvornår begyndte pengevæsenet? Hvad er det med akkumulering af værdier?

Tjah, her er svaret formet som en RUC-rapport på 100 sider.

Du kan:

  • Downloade den som PDF (velegnet til udskrivning, højreklik: vælg Gem som...).
  • Downloade den som zippede grafikfiler (Også velegnet til udskrivning, højreklik: vælg Gem som...).

Det evige evangelium

Omkring år 1800 var London en sodet, rodet, stinkende, stedvis elegant og i hvert fald driftig tumleplads for den unge kapitalisme, med velstand til de velhavende og ubegrænset fattigdom til de fattige. Det var, som Dickens skriver: "Den bedste af alle tider, og den værste af alle tider." Her boede også en mand der så syner og drømte drømme. I det følgende berettes om hans liv, værk - og navnlig om baggrunden for hans visioner.

Om skel og veje i Markkvarteret

Næstveds markjorder

Jeg er en hjemmefødning, det tilstår jeg gerne. Men før jeg kan indrømme det, så alle forstår det, bør vi nok være enige om at en hjemmefødning er et menneske som lever sit liv tæt ved sit fødested. Og jeg bor kun et par kilometer fra det lille gartneri i Ny Holsted hvor jeg voksede op. Lever stadig – også i erindringen - i mit barndoms landskab.

En kritik af Max Webers idealtypebegreb

Kan viden vides, og hvis, hvordan kan vi da vide det?

INDLEDNING

Lucidarius og Marcolfus

Om forholdet mellem kirkelig og folkelig kultur i 1500-tallets Danmark belyst ved to folkebøger.

 

Groteske fremstillinger af vrængende narre og andre figurer, der udspiler deres kønsorganer eller udstiller kroppens naturlige funktioner på yderst obskøne faconer, er nogle af de billeder, man kan støde på i danske middelalderkirkers kalkmalerier. Lignende obskøniteter findes og-så i ”sproglige billeder” i dele af middelalderlitteraturen – fortrinsvis i satiriske bøger, der dukker op på folkesproget i 1500-tallets Danmark.